Когнітивні етапи розвитку дитини – етапи навчання
Навчання – складний процес, що розвивається поетапно. Він базується на вроджених здібностях, успадкованих і генетично закодованих при народженні. Але мало хто з нас навчається з тією максимальною ефективністю, яка генетично детермінована. Ось чому певні зусилля та практика сприяють покращенню здатності до навчання та підвищенню продуктивності в більшості людей.
Розвиток нашого вміння навчатись проходить через стадії вдосконалення сенсорних і моторних навичок, потім когнітивних навичок і, нарешті, призводить до здатності засвоювати формальні інструкції. Недостатність на будь-якій зі стадій може призвести до проблем на наступних залежних стадіях.
Не всі діти володіють належною мірою розвиненими когнітивними навичками, необхідними для ефективної обробки й розуміння інформації, що дається за допомогою академічних інструкцій. Без розвитку відповідних когнітивних навичок деталізація академічних інструкцій і репетиторство не призводять до покращення здатності до навчання, і всі зусилля, спрямовані на допомогу учню, виявляються марними.
Етапи навчання, які розкривають важливість розвитку когнітивних навичок
Уроджені здібності. Уроджені здібності людини – це основа процесу навчання. Вони є генетично визначеними можливостями та обмеженнями, якими ми володіємо при народженні та які успадковані нами від батьків і предків. Верхні межі наших можливостей визначаються вродженими даними, але те, наскільки ми наблизимось до цих верхніх меж, визначається іншими елементами, необхідними для навчання.
Сенсорні й моторні навички. Сенсорні й моторні навички розвиваються на основі наших уроджених здібностей. Сенсорні навички включають зір, слух і дотик. Вони відповідальні за одержання інформації. Моторні навички відносяться до м'язів і руху та включають уміння повзати, ходити, бігати, писати й розмовляти. Моторні навички відображають інформацію, яку отримали й опрацювали наші почуття. І сенсорні, й моторні навички частково визначаються генетичним кодом і частково набуваються при повторюваній взаємодії з навколишнім середовищем. Майже в усіх людей ці навички можна покращити за допомогою правильної цільової практики. Вони є основою для занять спортом і гри на музичних інструментах, фізіотерапії та інших подібних зусиль для підвищення результативності.
Когнітивні навички – когнітивні (пізнавальні) здібності дозволяють обробляти сенсорну інформацію, яку ми отримуємо. Вони синтезують у собі нашу здатність аналізувати, оцінювати, зберігати інформацію, пригадувати досвід, порівнювати й визначати дії. Хоча когнітивні навички частково вроджені, основна їх частина набувається. Якщо їх розвиток не відбувається природним чином, формується когнітивна недостатність, яка зменшує потенціал навчання й важко коригується без спеціального та належного (часто медичного) втручання. Як і сенсорні, й моторні, когнітивні навички теж можна тренувати та покращувати за рахунок правильного навчання. Зміни в когнітивній сфері можна спостерігати в тих випадках, коли травма завдає шкоду певній частині мозку. Слабкі когнітивні навички можна підсилити, а нормальні когнітивні навички – покращити, тим самим полегшуючи та покращуючи продуктивність процесу навчання.
Сприйняття інструкцій. Формальне прийняття й дотримання інструкцій є останнім і найбільш неоднорідним рівнем навчання. Воно включає в себе вивчення академічних предметів, таких як алгебра, читання, письмо, – тих, які ні інтуїтивно, ні самостійно (у більшості своїй) засвоїти не можна. Ці предмети вивчаються за допомогою формальної освіти, а успішне й легке вивчення цих предметів залежить від основних когнітивних навичок людини. Базу знання кожного предмета можна розширити, але без наявності належної основи у вигляді вже сформованих ефективних когнітивних навичок висока успішність може стати важким завданням, сповненим розчарувань.
Когнітивні навички можна тренувати й покращувати. У міру того як людина дорослішає й академічні завдання стають складнішими, дуже важливо, щоб основні навички їх вирішення були присутні та функціонували належним чином. Сильні когнітивні навички є ключем до високих досягнень у навчанні. Без них людина із проблемами з навчанням або читанням не може повністю використати свій потенціал.
Якщо ваша дитина відчуває труднощі у навчанні або читанні, причина може полягати в недостатньому розвитку однієї або кількох базових когнітивних навичок. Якщо причина дійсно в цьому, вона підлягає коригуванню за допомогою спеціальних індивідуальних навчальних програм, спрямованих на подолання «слабких місць», специфічних для кожної конкретної дитини, отже, інформація шкільної програми в результаті буде засвоюватися значно швидше та краще.